المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أكثر مشاكل الصوت شيوعا.......حلها هنا (شرح جميل وبسيط)

Dr.Ahmed Sabra
18-Nov-2007, 09:44 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد وحده والصلاة علي من لانبي بعده ....
اعضاء المنتدي الغالي وزواره الكرام
كثرت في الاونه الاخيره مشاكل الصوت من حيث التعريفات وان المايكروفون مايعمل وان ايقونة الصوت اختفت ولا استطيع التسجيل وان الصوت بنفسه لايعمل http://www.absba.org/vb/images/smilies/eek.gif طيب ايش الحل؟؟؟؟؟ http://www.absba.org/vb/images/smilies/confused.gif
تعالوا لنستعرض بعض الحلول والتي اسال الله ان تعم فائدتها :::::::
================================================== ======
1 – أين مفتاح الصوت؟

قد تختفي أيقونة واحدة من الأيقونات التي اعتدنا أن تظهر في هذا المكان أو تختفي الأيقونات كلها‏.‏ ويرجع السبب في اختفاء هذه الأيقونات إلي تعديل بعض القيم بطريقة غير صحيحة في ملفات النظام إما عن طريق المستخدم نفسه أو عن طريق أحد البرامج أو الألعاب الإلكترونية التي نقوم بتثبيتها علي الحاسب‏.‏
علاج هذه المشكلة سهل وذلك بأتباع الخطوات التالية‏:‏
‏*‏ أفتح قائمة البداية ‏Start‏ ‏.
*‏ أختر التعامل مع أمر ‏Run ‏.
*‏ من النافذة التي ستظهر أمامك أكتب‏ msconfig‏ وهو اسم البرنامج الذي سيتيح لنا تغير قيم ملفات النظام لعلاج المشكلة‏.‏
‏*‏ أضغط علي مفتاح ‏OK‏ .
‏*‏ ستظهر لك نافذة البرنامج وهي بعنوان ‏System Configuration Utility‏ وبها مجموعة من الوظائف بأعلى النافذة‏.‏
‏*‏ أضغط علي وظيفة‏ Startup‏ وهي التي تتحكم في البرامج والخصائص التي يتم تحميلها فور تشغيل الحاسب‏.‏
‏*‏ من القائمة التي ستظهر لك أبحث عن خاصية‏ System Tray‏ وأضغط بمؤشر الفأرة علي المربع الذي يوجد أمام هذه الخاصية لكي نختارها‏.‏
‏*‏ أضغط علي مفتاح‏ لتأكيد الاختيارات‏.‏
‏* ‏أعد تشغيل الحاسب‏.
وهذه اضافه تمت من قبل نجم المنتدي الجزيره نت جزاه الله الف خير
اقتباس:
هناك حل آخر وهو بالذهاب الى الكنترول بنل ط لوحة التحكم " ومن ثم نتوجه الى إعدادات الصوت ومن هناك سنجد الخيار الخاص بإظافة هذه الإيقونة بجانب الساعو وسنجدها مُفعلة..
فنقوم بإزالة التعليم عنها وعمل Apply " تطبيق " ومن ثم نقوم بتفعسلها مرة اخرى وعمل Apply " تطبيق " ثم موافق " OK " وستجد الإيقونة وقد ظهرت فى مكانها بجانب الساعة ..
================================================== =======

2 – لا استطيع التسجيل؟

لحل المشكلة نبدأ بالخطوة الأولي أختبر أن مستوي ضبط صوت الميكروفون صحيح وذلك من خلال خصائص كارت الصوت وتأكد أيضا أنه لم يتم إلغاء الصوت ‏Mute‏ بطريق الخطأ‏.‏
إذا تأكدت أن كل شئ صحيح فأذهب الي لوحة التحكم وأضغط بالفأرة علي أيقونة الوسائط المتعددة ‏MultiMedia‏ واختر مفتاح الصوت ‏Audio‏ تأكد أن كارت الصوت تم اختياره بطريقة صحيحة في خاصية تسجيل الصوت ‏Recording‏ وهي توجد بمنتصف الشاشة‏.‏
================================================== =====
3 – كرت الصوت لا يعمل؟

إن طريقة الدخول علي لوحة التحكم‏ Control Panel‏ ومنها فتح أيقونة النظام‏ System‏ ثم التعامل مع خاصية إدارة الوحدات‏ Device Manager‏ هي أفضل طريقة لمعرفة موقف وحدات الحاسب .
حيث ظهور علامة تعجب أمام الوحدة التي توجد بها المشكلة تعني أن الحاسب لا يستطيع أن يتعامل بطريقة صحيحة مع هذه الوحدة‏.‏
وقد ترجع المشكلة الي عدم تطابق برنامج مشغل‏ Driver‏ وحدات الصوت في نظام تشغيل نوافذ‏98‏ و نظام نوافذ‏2000‏ ففي العادة يوجد لكل نظام تشغيل برنامج المشغل الخاص به‏.‏
ولعلاج هذه المشكلة عليك أتباع الخطوات التالية‏:‏

http://absba3.absba.org/teamwork13/A.y.m.a.n.P.t/H.a.r.d.w.a.r.e%2001/28/01.jpg

أولا‏:‏ سنقوم بإلغاء التعريفات السابقة لكارت الصوت في نظام windows xp ‏
*‏ قم بتشغيل نظام windows xp
‏*‏ من قائمة البداية أختر التعامل مع‏ Settings‏ ومنها أفتح لوحة التحكم ‏Control panel‏ ‏
*‏ أفتح أيقونة النظام‏ System‏ ومنها أختر وظيفة إدارة الوحدات ‏Device Manager‏ ‏
*‏ أضغط بالمفتاح الأيمن للفأرة علي الأيقونة الخاصة بكارت الصوت وأختر من القائمة أمر‏ Uninstall‏ لإلغاء تثبيت الوحدة‏.‏
ثانيا‏:‏ قم بإنزال برنامج مشغل الصوت من موقع الشركة المنتجة له علي شبكة الإنترنت وتأكد أنه خاص بنظام تشغيل windows xp ‏ وستجد هذا البرنامج في باب‏ Download Drivers‏ علي الموقع‏.‏
ثالثا‏:‏ قم بتشغيل الملف التنفيذي لبرنامج مشغل وحدة كارت الصوت وهو الملف الذي قمت بإنزاله من علي شبكة الإنترنت‏,‏ فبمجرد الضغط مرتين بمؤشر الفأرة علي هذا الملف سيبدأ في العمل ويقوم بتعريف الكارت بطريقة صحيحة للحاسب‏.‏لم ادرج تعريفات لان المنتدي ماشاءالله عليه مليان تعريفات....
================================================== =======
4 – ميكروفون الكمبيوتر لا يعمل مع المودم؟

في الغالب فإن المشكلة مع المودم نتيجة لعدم استخدام برنامج المشغل الصحيح الخاص به‏,‏ ولذلك لا يعمل الميكروفون بطريقة صحيحة مع الكارت‏.‏
ولكن علي أي حال يمكننا إجراء اختبار بسيط للتأكد من كفاءة الميكروفون وذلك من خلال الخطوات التالية‏:‏
‏*‏ قم بتوصيل الميكروفون بالفتحة الخاصة به بكارت الصوت‏,‏ وستجد صورة ميكروفون أعلي الفتحة الخاصة به‏.‏ ‏
*‏ من قائمة البداية أختر التعامل مع البرامج ‏Programs‏
‏*‏ أختر التعامل مع مجموعة برامج الترفيه ‏Entertainment‏ ‏
*‏ ستجد برنامج يسمي ‏Sound Recorder‏ ‏

http://absba3.absba.org/teamwork13/A.y.m.a.n.P.t/H.a.r.d.w.a.r.e%2001/28/02.jpg

*‏ قم بالكلام أمام الميكروفون وتأكد أن البرنامج يقوم بالتسجيل‏.‏
‏*‏ أعد سماع ما تم تسجيله للتأكد من أن التسجيل تم بطريقة صحيحة
‏*‏ إذا تم التسجيل بطريقة صحيحة فذلك دليل علي أن الميكروفون سليم‏.
‏ أما إذا لم يتم التسجيل كما ينبغي فيجب شراء ميكروفون جديد وننصح بعدم شراء النوعيات رخيصة الثمن‏,‏ لأنها في الغالب لا تعمل بطريقة جيدة‏.‏
================================================== =====
إضافة مبدعه وجميله من استاذنا الكريم ايمن وهي مشكله بسيطة في الويندوز فيستا
كالتالي :::
اقتباس:
و كنت أحب أن أضيف لفتة أخري,, لكنها غير موجودة بال XP ,, و موجودة فقط علي الفيستـا http://www.absba.org/vb/images/smilies/smile.gif

اقتباس:

:-

بأن السمـاعات فجأة لا تخرج صوت ,, رغم ان كارت الصوت متعرف,, و أيقونة الصوت بجانب السماعة ,,

و حلها هو الأتـي:-
http://absba3.absba.org/teamwork13/A.y.m.a.n.P.t/H.a.r.d.w.a.r.e%2001/28/03.jpg

شكرا لك استاذ ايمن علي اللفتة الكريمة من لدنكم
================================================== ===
هذا مافي جعبتنا واسال الله ان تعم الفائده للجميع..
إن اصبت فمن الله وحده
وإن اخطأت فمن نفسي والشيطان الرجيم
تقبلوا خالص تحياتي لكم
اخوكم/ محمد http://www.absba.org/vb/images/smilies/smile.gif
:icon_mn:

سمر55555
29-Dec-2007, 11:25 PM
السلام عليكم ارجوكم حد يا ساعدني
الميكروفون عندي مش شغال خالص عندي ولا طريقه من دول نفعت معاه مع ان الميكروفون كان شغال كويس في الكيسه القديمه مع انه امكانيتها مش اوي والكيسه الجديده امكانيتها حلوه اوي بس مش عارفه ليه مش راضيه تشغل الميكروفون خالص هو المشكله في ان خانت الميكروفون السهم اللي في الوسط مخفي
ممكن حد يساعدني ارجوكم
وشكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررا

Eng.M.Hassan
30-Dec-2007, 10:16 PM

أهلا بكي (( سمر55555 )) في منتدياتنا ونورت المنتديات ..

:z025::z023:

بالنسبة لسؤالك الميكروفون لا يعتمد على امكانيات الجهاز بل هو يعتبر جهاز مستقل حتى انه يصنف في مجال الكمبيوتر من الاجهزة التي تعطي دخل للكمبيوتر وليس من التي تأخذ أوامر من الكمبيوتر (( أي انه اجهزة دخل وليست اجهزة خرج زي الطابعة مثلا ))

ثانيا :: المشكلة عندك ممكن تكون في عنصرين :

الاول : هل أنا معرّف لدي تعريف جهاز الصوت اصلا (( يعني تعريف الصوت موجود ولا لا )) ؟؟

* طريقة التعرف على ذلك ..
أنه عند تشغيل اي ملف صوت لا يمكن سماع الصوت من الجهاز (( طبعا بعد التأكد ان حضرتك مش عامله mute مثلا :z01:))

اذا كانت مشكلتك هنا يبقى نشوف انتي عندك الصوت in (( ممكن التعرف عليه بفتح غطاء الكيسة والنضر هل هو كارت مثبت مثل المودم مثلا وهو عادة يكون مثبت في ثقوب وبطاقات التوسعة وهيا أماكن لوضع الكروت الجديدة لونه بالابيض)) يعني من ضمن مشتملات اللوحة الأم يمكن تعريفه من اسطوانة اللوحة الام وهي موجودة مع الجهاز عند شراءه وإن لم تكن موجود فاعطيني رد على الموضوع بنوع اللوحة ورقمها وان شاء الله نجيب التعريف علطول ..

وإن كان كارت الصوت خارجي out ( اي انه مثبت في احد مفاتح الكروت الموجودة في اللوحة الام )) فله أسطوانة تعريف لوحدها وان كان ليس لديك اسطوانة التعريف فاعطيني رد على الموضوع بنوع الكارت ورقمه وان شاء الله يكون موجود علطول ..

الحالة الثانية :

ان يكون الكارت متعرف بس جهاز الصوت لا يمكنه التعرف على الميك بتاعك ودي حلها بسيط ..

نروح على start - Control Panel - Sounds and Audio Devices - audio

في مكان الـ sound recording وموجودة جنبها علامة الميك ..

انظري الى خانة default device وشوفي هل به شئ ( كلام يعني مثلا على بوردتي أنا Realtek AC 97 Audio ) اذا كان موجود وصوت الميك مش شغال اضغطي على volume.. في نفس المكان و تأكدي ان select على microphone و مؤشر volume: على الآخر .

وان لم يكن موجود كتابة في خانة default device اضغطي على السهم الصغير سيظهر لكي نوع الكارت اختاري النوع .. وان شاء الله شغااااااااااااااااال ..

هو في حاجة أخيره :: أن سبتها للآخر لاني لا أتوقع انك ممكن تكوني عاملاها هيا ::

بعد ما تعملي الخطوات دي :

start - Control Panel - Sounds and Audio Devices - volume

تضغطي على advanced

شوفي خانة الـ Microphone ممكن يكون معمول لها mute وإن كانت مش ظاهره اتبعي الخطوات التالية (( في نفس المكان طبعا ))

Options - Properties

وعلمي على خانة microphone
وبعدين Ok

وانظري عليه ولو كان معمول عليه mute شيليه ...

وإن شاء الله شغاااااااااااااال

واعملي اختبار التشغيل اللي كاتبة الدكتور / أحمد صبره في موضوعه وان شاء الله شغال

طبعا بعد دا كله لو مش شغال يبقى المايك خربان (( سعادتك تكسريه الاول وبعدين ترميه ))

أي استفسار أنا جاهز :z06::z06:

T_HeNrY
01-Jan-2008, 12:46 AM
:z028:شكرا على الرد يابشمهندس لانى كنت هرد على سمره وزى مقال الدكتور والبشمهندس ياسمره وانا اعتقد ان الميك هو السبب اوعى ياسمره:z060:وشكرا على تسجيلك فى المنتدى :z023:

nightmare_blue
30-Jan-2008, 12:17 AM
السلام عليكم

انا عندي مشكلة في الميكروفون مع ويندوز الفيستا

الميكروفون شغال 100 100 مع التسجيل ومع المحادثات وكل شي مزبوط وتمام

بس لما اشغل محادثة عن طريق الويب كام.. الميكروفون والصوت يتوقف واشوف صورة بس بدون ما اقدر اتكلم

وطبعا مؤشر الميكروفون والصوت في المحادثة يصير ثابت ما اقدر اتحكم فيه..ولا احركه

انا متأكدة ان المشكلة مو من الميكروفون.. لانه شغال تمام في جهازي الثاني على ويندوز اكس بي

انا طلبت مساعدة من شركة Dell اول ما اشتريت الكمبيوتر.. وصلحولي المشكلة.. بس عملت فورمات قبل

اسبوع وماني عارفة كيف ارجع الاعدادت اللي عملوها ليا

في رأيكم في حل ؟؟؟ ولا اعمل ايششششششش؟؟؟

Eng.M.Hassan
01-Feb-2008, 02:40 PM
الحل بسيط وسهل يا جميل بس ...

اكتب لنا نوع الماسنجر اللي تستخدمه عشان تعمل المحادثة وتلاقي الرد علطول ..

أي خدمة وأنا بانتظارك ..

نيرة
10-Apr-2008, 01:37 AM
انا لحظت مشاركتك الفعالة جدا الله يعطيك العافية بس كنت عايزة اعرف اعمل ايه فى المشكلة الى عندى بالميك انا الميك عندى تمام جدا بس لما بيعمل محادثة اما اشخاص لا يسمعون ما اقوله اما يكون هناك صوت دوشة يشبه العاصفة ياريت لو اعرف حل سريع لمشكلتى والله يعطيك العافية:z025:

Eng.M.Hassan
15-Apr-2008, 12:13 AM
اهلا بك اختي ( نيرة ) في المنتديات ونورتيها

ممكن يكون انك مش معرفه نوع كارت الصوت عندك على الماسنجر

عشان تعرفية اتبعي الخطوات التالية ::

1 - افتحي الماسنر عادي جدا

2- اختاري من قائمة الماسنجر الخيار ( أدوات) وبعدين اعداد الصوت والفيديو ..

3 - حتظهر شاشة ترحيبية عنوانها ( يساعدك هذا الخيار على و ........... كلام كتير ملوش لزمة )
المهم تضغطي (التالي)

**** هنا المهم ****
اعداد الصوت
في المكان اللي مكتوب فيه (( حدد نوع مكبرات الصوت او اجهزة الراس ... )
اختاري نوع كارت الصوت اللي عندك من الاختيارات وغالبا حتلاقي واحد بس

وبعدين (( التالي ))

وكررري نفس الخطوات في المايك ... وجربي ان شاء الله يشتغل ولو فيه حاجة انا موجود

((((((((((((((( اسف ان الشرح غير مدعم بالصور )))))))))))))))

ولو الماسجر انجليزي رد عليا وانا احط الاختيارات بالانجليزي ..

ومرحبا بك مره اخرى في المنتدى...

C0DeZeR0
06-May-2008, 01:44 AM
السلام عليكم اخى موضوع رائع ومهم ولكنى ارجوك احتاج الى مساعدتك

انا استخدم ويندوز xp والمشكله ممكن تكون حضرتك عرضتها فوق قبل كده لكن الصراحه برده انا مش عرفت اطبقها لانها
على نظام فيستا اما انا استخدم اكس بى هى مشكله ان كارت الصوت بالفعل متعرف وموجود فى

devicmager ولكن لا يوجد صوت نهائى على الرغم انا عامل تحديث بيوس وكمان منزل احدث
تعريف كارت الصوت من الشركه نفسها انا بوردتى من النوع asus p5s800-vm وكارت الصوت مدمج بها وكمان
نوعه reatlek
لكن المشكله زى ما اهى ارجو الافاده باسرع ما يمكن

وجزاك الله كل خير

Eng.M.Hassan
06-May-2008, 02:03 PM
أهلا بك اخي C0DeZeR0 نورت المنتديات وان شاء الله مفيش مشكلة

مبدأيا لو الكارت متاكد فعلا انه متعرف عندك يعني لما تخش على device manager

عند Sound, video and game controllers تلاقي الكارت معلوش علامة تعجب صفراء اللون ولو ضغت علي دبل كليك تلاقي مكتوب في الشاشة ال This device is working properly. يعني الكارت تمام ..

نشوف ممكن يكون عندك برنامج صوت زي media player أو real player ممكن تكون انتا عامل mute لاي برنامج منهم فدا بيأثر على الصوت ويعمل mute يعني (كتم الصوت ) فتلاقي الصوت مش طالع ..

الطريقة الثانية انك ممكن تكون معرف الككارت فعلا بس مش مظبط الاعدادات ودي سهله بص
احنا نخش على الـ control panel وبعدين على Sounds and Audio Device ومن هذه الشاشة نشوف خيار device volume نشط او لا لو نشط يبقى الكارت تمام متعرف وندخل على audio ونشوف في خانة sound playback ان نوع كارت الشاشة موجود في هذه الخانة لو مش موجود ممكن تضغط وتختارة وكذلك في خانة sound recording نفس الكلام ..

وممكن تشيل تعريف كارت الصوت وتعرفة تاني دا ممكن يكون حل ...

وممكن برده تشوف اخر مره كنت مشغل فيها الصوت وبعدين نزلت برنامج او عرفت برنامج فالصوت اختفى فتشيلة او تنزله ..

دي حلول شوفها وعرفني بالجديد ولو في حاجة انا في الخدمة ...

واحنا تحت امرك .. ونورت المنتديات :z025::z025:

C0DeZeR0
06-May-2008, 04:54 PM
السلام عليكم

اخى مشكور جدا على سرعه الرد

واللى اانا عملته انى انا عرفت كارت الصوت وهو متعرف فعلا working properly بس برده نفس المشكله

ودخلت على الكنترول بانل ولقيت اللى حضرتك قولت عليه بالظبط معمول يعنى كل الاعدادات تمام

والبرامج منزل الوين امب والريال بلير وهما شغالين بس الصوت برده ولا شغال فى اغنيه ولا لعبه

ولا اى حاجه شلت التعريف ونزلته تانى برده نزلت احدث نسخه من التعريف برده نزلت حوالى

4 انواع من النسخ منها البروفيشنال الاصليه برده يعنى بجد كل حاجه تمام حتى التوصيلات تمام

والدليل على كده السماعات تطلع منها زنه خفيفه يعنى انها شغاله بس انا كنت نقلت الكيس بتاعتى من مكانها

علشان اجرب النت على خط تانى ولما رجعت وركبت السماعات ظهرت المشكله

يا ريت لو تلاقى ليا حل تانى ومشكور على مجهودك ده

وجزاك الله كل خير

Eng.M.Hassan
07-May-2008, 07:10 PM
اخي خلينا نحل المشكلة مع بعض ...

مبدأيا ان الصوت بتاع السماعة يطلع منه زنة دا مش معناه السماعات واصلة صح ممكن تكون عاكس الوصلات وموصلها بجاك mic مثلا . ( بتحصل معايا كتير مش تقليل من مهاراتك ولا حاجة )

اتاكد من وصلة السماعات تاني يعني لازم يكون السلك بتاع السماعة واصل في الجاك الاخضر ( هذا في اغلب الاجهزة الحديثة) وان الجاك اللي واصل في الجاك الاخضر واصل بالسماعات بتاعتك ايضا ...

ويستحسن تجرب سماعاتك عند حد او تجرب سماعات حد عندك ...

و عشان تتاكد حاول تجيب hand free وتوصلها بمدخل السماعات كانك بتعمل شات وشوف الحياة عندك عمله ايه وعرفني ...

وانا منتظر ردك ... واتاكد من حكاية mute تاني لأن فعلا ممكن يكون السماعات صوتها مكتوم أو منخفض

وانا منتظر ردك ... ولو منفعش معاك حنزل شرح بالصور .. عشان المشكلة ان شاء الله تتحل

C0DeZeR0
11-May-2008, 08:53 PM
السلام عليكم اخى:z028:

مشكور جدا على اهتمامك

انا جربت السماعات وهى شغاله تمام على جهازى التانى مع العلم ان السماعات التانيه مش شغاله

على الجهاز اللى فيه مشكله فى الصوت معنى كده

ان العيب من الجهاز والوصلات تمام

بس انا شايف ان المشكله فى حاجه وعاوز اخد راى حضرتك فيها وهى

ممكن وانا بركب الجاكات لمسوا حاجه غلط او اتركبوا غلط وعلشان كده ممكن يكون كارت

الصوت المدمج مع البورده ضرب:z07:

ومشكور مره ثانيه :z023:

Eng.M.Hassan
12-May-2008, 09:34 PM
اخي هو ممكن يكون كارت الصوت الداخلي فعلا ضرب بس مش السبب انك بدلت الكابلات

لان دا مش سبب قوي يخلي الصوت الداخلي يضرب .. يعني مش الكهرباء عليت عليه او حصل ماس او كده مع ان الاسباب السابقة دي ممكن تجيبلك حاجة كبيرة زي البوردة او البروسيسر او الحاجات التقيلة ديه ...

مع ان دا قليل الوجود بس ممكن فعلا يضرب ... وفي الحالة دي ممكن توديه لمحل صيانة وهو يقدر يحدد المشكلة فين بالظبط .. لان صعب تحديد المشكلة وانا بعيد عن الجهاز ..

على العموم لو في اي حاجة تانية انا موجود ...

شكرا لتفاعلك مع الموضوع ...:z023:

C0DeZeR0
17-May-2008, 02:00 AM
السلام عليكم اخوانى

مشكورين كلكم جميعا على ردودكم المتفاعله والجيده
انا على العموم راح اشترى كارت صوت خارجى او اجرب واحد جارجى ونشوف اذا كان العيب من البورده ولا

حاجه تانيه ومشكورين جدااااااااااااااااااااا

C0DeZeR0
17-May-2008, 02:04 AM
السلام عليكم اخوانى

مشكورين كلكم جميعا على ردودكم المتفاعله والجيده :z038:
انا على العموم راح اشترى كارت صوت خارجى او اجرب واحد جارجى ونشوف اذا كان العيب من البورده ولا

حاجه تانيه ومشكورين جدااااااااااااااااااااا

:z023: :z023: :z023:

Eng.M.Hassan
19-May-2008, 12:00 AM
بالتوفيق ان شاء الله ونتمنى ان مشكلتك تتحل ...

abouadel2008
10-Nov-2008, 06:25 PM
السلام عليكم ..........
ممكن اقول لحضرتك اني مشكله بتعتي انها مثل اخي في الله ولكن..
انا سطبت نسخه جديده ولما اتسطبت لقيت الصوت مش شغال عرفته 3 مرات وبرده مش شغال ولما دخلت علي Audio من الكنترول بنل لقيت الصوت مقفول خالص

وبصراحه عملت نسخه تنيه بردوه في نفس المشكله!!!!!!!!!!

فارجوا من حضرتك الجواب علي والف الف شكراااا

Eng.M.Hassan
12-Nov-2008, 12:19 PM
اهلا بك يا abouadel2008 في المنتديات ونورتها ..

اخي ان الشاء الله المشكلة تتحل بس المشكلة المبدايه لا تكون في النسخة ..

اريد اسالك :

نسخة windows اللي عندك الحالية ايه ؟

تعريف الكارت اللي يتعرفه هو التعريف اللي بتعرفه كل مرة وبيشتغل ؟

طريقة تعريفك للكارت ( يعني من الاسطوانة ولا من device manager )

انتا بتقول لما تدخل على على لوحة التحكم بتلاقي الصوت( مكتوم ولا غير نشط ) ؟

وان شاء الله المشكلة تتحل .. اهلا بك مرة اخرى

قمر الدنيا
01-Jul-2010, 08:44 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لو سمحت عندي استفسار بسيط

ايقونة السماعة في شريط المهام عليها علامة اكس لاني حذفت ايقونة السماعة من control panal ثم sound ثمblayback وحذفت من دون قصد ايقونة الههيدفون والسماعة

ممكن الحل

ودمتم بود

Eng.M.Hassan
05-Jul-2010, 10:04 PM
اختي اهلا بيكي في المنتديات

بس فهمينا بس قصدك

انتي تقصدي ان العلامة مش موجوده بس والصوت ظاهر ولا انتي شلتي التعريف بتاع الصوت ولا ان السماعه موجوده وعليها علامة حمرا والصوت مش ظاهر

احمديانو
19-Jul-2010, 09:26 PM
السلام عليكم
اسم الجهاز dell E5300 وندوز اكس بي بروفشنال
مشكلت الجهاز في الصوت مش شغال (بدون صوت) زي الموسيقى الفيديو اي شي يشتغل بل الصوت
وهدا البريد RECARDINHO91@YAHOO.COM

احمديانو
19-Jul-2010, 09:29 PM
ما تنساني ارجوك

محمد فتحى محمد
25-Nov-2010, 12:04 PM
السلام عليكم اخى الكريم ارجو الافاده
مشكلتى هى انى لدى كارت tv لايف فيو وكان شغال 100×100
الى ان وفجئه ظهرت مشكله التسجيل بدون صوت وحاولت مرارا وتكرارا بدون جدوى ارجو الافاده بالتفصيل وبصور ان امكن
وهذى الاميل الخاص بى mohamedshref48@yahoo.com
ولكم جزيل الشكر:z023:

البطل الاول
29-Nov-2010, 02:48 PM
اهلا يا شباب

انا كان عندى الصوت شغال

وكل حاجة تمام وعندى ويندز XP انجليزى

لاكن من اسبوع تقريبا الغيت تثبيت برنامج لونه ازرق وشكل سرطان البحر

:z049::z049::z049::z026::z026::z026:

واعدت تمهيد الكمبيوتر ولما فتح لاقيت الصوت مش شغال

واختفت ايقونة الصوت من تحت :z046:

وبعدها فتحت Control panel تمام وبعدها فتحت